Впровадження енергосервісу та енергоменеджменту на Рівненщині

Впровадження енергосервісу та енергоменеджменту на Рівненщині

28 липня 2017 року у Рівному на ознайомчо-навчальному семінарі зустрілися представники місцевої влади, керівники бюджетних установ та організацій, розпорядники бюджетних коштів. Їх завданням було освоїти механізми оптимізації енергоспоживання з метою зменшення використання енергоресурсів та скорочення витрат.

На законодавчому рівні цьому завданню присвоєно високий пріоритет на найближчі 20 років.

З правовими засадами енергосервісу учасників семінару ознайомив Радник Голови Держенергоефективності, експерт громадської спілки Муніципальна Енергія Олексій Корчміт.

23 березня 2017 року Верховною Радою України прийнято розроблений ДАЕЕ Закон № 1980 щодо продовження укладання енергосервісних договорів для термомодернізації будівель бюджетних установ. Зокрема, цим законом передбачається:

  • можливість застосування електронних аукціонів через систему PROZORRO для закупівель енергосервісу;
  • спрощення процедурних моментів, відкриті торги, усунення ризику неукладення договору за рахунок розширення строків затвердження істотних умов;
  • розширення прав влади (виконкомів та держадміністрацій): затвердження базового рівня, фіксація “недоопалення”, “недоосвітлення” тощо;
  • можливість проведення єдиного ЕСКО-тендеру на «пул» об’єктів;
  • впровадження поглибленого партнерства в ЕСКО-договорах у разі прямого фінансування окремих енергоефективних заходів самим замовником: особливості розподілу економії.

Олексій Корчміт наголосив, що цінність енергосервісу полягає саме у тому, що термомодернізація бюджетних будівель здійснюється не за бюджетні кошти, а за рахунок приватних інвестицій. ЕСКО-компанія повертає вкладення виключно завдяки економії енергоспоживання і, таким чином, досягнутій економії на комунальних послугах. Стисло та лаконічно він окреслив основні переваги впровадження ЕСКО-механізму, перспективи, які відкриваються перед громадськістю при застосуванні ЕСКО-контрактів для оптимізації ресурсоспоживання.

На семінарі виступили представники ЕСКО-інвесторів, що надали конкретні цифри перевищення фактичної економії енергоресурсів над очікуваною після проведення модернізації обладнання, виходячи із власного досвіду роботи по ЕСКО-договорам. Обидві сторони контракту мають при цьому безпосередній виграш: скорочення терміну повернення інвестицій для ЕСКО-компанії та пришвидшений термін отримання обладнання у власність установи з подальшою економією ресурсів та коштів.

Радник Голови Держенергоефективності Олексій Корчміт не обійшов своєю увагою і перешкоди, які існують на шляху впровадження енергосервісу. Перш за все – це відсутність мотивації працівників бюджетних установ та органів влади. Тому одним із завдань може стати розробка та запровадження системи преміювання працівників належних підрозділів. Беззаперечною умовою для розвитку ЕСКО також є поєднання його із фаховим енергоменеджментом з обов’язковим залученням бізнесу до побудови системи енергетичного менеджменту.

Особливості побудови цієї системи розкрив начальник Управління енергетичного менеджменту та стандартизації Держенергоефективності Павло Ладецький.

Несистемна робота місцевих органів влади в напрямку підвищення енергоефективності бюджетних установ призводить до високих обсягів використання теплової енергії, приблизно третина якої втрачається.
Вирішити цю проблему і покликана система енергетичного менеджменту, яку впроваджують, щоб постійно відслідковувати витрати енергетичних ресурсів та приймати вірні управлінські рішення щодо їх ефективного використання.
Широкомасштабному впровадженню цієї системи в регіонах заважають насамперед наступні фактори:

  • недостатнє розуміння ситуації з боку місцевого вищого керівництва та брак політичної волі;
  • брак деталізованих і надійних баз даних стосовно споживання енергії установами бюджетної сфери;
  • відсутність у структурі міських виконкомів окремої посади енергоменеджера та відділу енергоменеджменту;
  • низький загальний рівень культури споживання енергії.

Для створення належних стимулів для ефективного впровадження енергоменеджменту Держенергоефективності було розроблено та в квітні цього року Урядом України прийнято розпорядження «Про затвердження плану заходів з впровадження систем енергетичного менеджменту в бюджетних установах». Між ДАЕЕ та місцевими органами влади підписуються меморандуми про партнерство, в рамках яких Агентство зобов’язується розробити та надати місцевим органам влади методичні рекомендації та шаблони документів для прийняття на сесіях відповідних рад рішень щодо:

  • створення в бюджетних установах систем енергоменеджменту;
  • проведення енергомоніторингу споживання паливно-енергетичних ресурсів;
  • фінансового стимулювання енергоменеджерів;
  • встановлення лімітів споживання енергоносіїв бюджетними установами.

Очікується, що запровадження енергомоніторингу як невід’ємної складової системи енергоменеджменту призведе до скорочення використання енергоресурсів від 5 до 8%.

Захід був організований Держенергоефективності спільно з Рівненською ОДА, обласною та міською радами за підтримки Фонду ім. Ф. Еберта в Україні в рамках інформаційно-роз’яснювальної кампанії, присвяченої питанням ЕСКО та енергоменеджменту у бюджетній сфері.

Проведений ЕСКО-семінар на Рівненщині прискорить впровадження енергосервісу в регіоні та допоможе налагодити тісну співпрацю владних і комерційних структур області для подальшої реалізації ефективних заходів енергозбереження та економії бюджетних коштів при одночасному покращенні для місцевої громади умов користування енергоресурсами.

Програма заходу доступна у форматі PDF.

Leave a Reply